Co to jest SEO?

Każdy, kto posiada stronę internetową, chce żeby zajmowała ona jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania w Google’u i innych wyszukiwarkach. Żeby ją osiągnąć musimy zaprzyjaźnić się z obco brzmiącym terminem: SEO. Ale co to dokładnie znaczy?

Co to jest SEO?

SEO to z angielska „search engine optimization” (czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych). Mówiąc wprost – jest to zbiór zasad, które sprawią, że Twoja strona będzie dobrze pozycjonowana (jeżeli wolisz najpierw poczytać o tym. czym jest pozycjonowanie zapraszam Cię tutaj).

Dlaczego to takie ważne? Jeśli szukasz czegoś w internecie, to ile pozycji przeglądasz w Google’u? Na jednym ekranie jest ich dziesięć. Jest zasadnicza różnica, czy adres Twojej strony wyskoczy na pozycji piątej czy na siedemdziesiątej dziewiątej.

I temu, by podnieść pozycję strony w Google służy pozycjonowanie i SEO.

Tak naprawdę cały temat SEO nie jest tak skomplikowany, jak się wydaje, to po prostu kilka punktów, których musimy pilnować.

Oto one:

Słowa kluczowe

Czyli słowa i frazy, które wywołają naszą stronę, kiedy ktoś wpisze je w wyszukiwarkę. (Chcesz się dowiedzieć, co to SEO? Zapewne wpiszesz w Google: „SEO”, albo „co to jest SEO”, albo „SEO wyjaśnienie”; tak trafisz na tę stronę lub inne podobne).

Warto chwilę zastanowić się nad doborem odpowiednich słów kluczowych. Oczywiście muszą być zgodne z treścią strony (inaczej internauta może się do nas zrazić). Ważne też aby słowa kluczowe nie należały do tych najpopularniejszych, ponieważ nawet najlepszej witrynie będzie ciężko rywalizować z popularnymi serwisami internetowymi. Z drugiej strony, nie należy też używać słów, których nikt nie będzie wyszukiwał. Ale nie ma się czym martwić, oczywiście istnieją odpowiednie narzędzia pozwalające nam na analizę popularności słów kluczowych.

Treść

Treść Twojej witryny jest oczywiście najważniejsza. Teksty nie mogą być za krótkie, bo źle wpłynie to na pozycjonowanie, ale też nie za długie ponieważ może to zniechęcić użytkowników. Absolutnie nie wolno kopiować treści z innych stron! Pewnie myślisz, że niepotrzebnie o tym piszę, ponieważ wydaję się to oczywiste, jednak zaskakująco dużo osób o tym zapomina. Wpisy, które zamieszczasz na swojej stronie powinny mieć odpowiednią długość, zawierać słowa kluczowe, a także być oryginalne i oczywiście ciekawe.

Szybkość działania strony

To oczywiście bardzo ważne. W internecie stajemy się niecierpliwi i jeżeli strona nie wczyta się w paru sekund, wolimy odwiedzić inną. Na szybkość strony ma wpływ jej zawartość (trzeba pilnować, aby Twoja witryna nie była przeładowana np. dużymi zdjęciami czy animacjami), oraz poprawność kodu, który tworzy Twoją stronę. Czyli krótko mówiąc, trzeba zadbać o kwestie techniczne.

Linki

Linki to odnośniki do Twojej strony z innych witryn internetowych. Na pozycjonowanie Twojej witryny internetowej mają wpływ dwa rodzaje linków.

Po pierwsze – linki zewnętrzne, czyli prowadzące do Twojej witryny. Przede wszystkim z innych stron internetowych; mogą pochodzić też z mediów społecznościowych. Im bardziej popularna w sieci strona zamieści link do Twojej witryny, tym większe ma to znaczenie dla Google’a. Poza pozycjonowaniem, takie linki po prostu kierują do Ciebie kolejnych internautów.

Po drugie – linki wewnętrzne, czyli te które zamieszczasz na swojej stronie, prowadzące do innych podstron czy wpisów. Dobrze jest o nich pamiętać – także ze względu na odwiedzających Cię internautów. Dobry system linków wewnętrznych sprawia, że łatwo i przyjemnie jest się poruszać po Twojej stronie.