CPC, CPM, wyniki organiczne i płatne – co to jest?

Kiedy już masz stronę internetową, z pewnością spodziewasz się licznych odwiedzin potencjalnych klientów. Ale… skąd mają oni dowiedzieć się o Twoim istnieniu?

Większość ludzi poszukujących usług konkretnego typu, trafi do Ciebie za pomocą wyszukiwarki. Dlatego właśnie ważne jest, żeby Twoja strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Na pewno zdarzyło Ci się szukać czegoś, przykładowo w Google, więc pewnie wiesz, że wyniki dzielą się na dwie zasadnicze części: wyniki organiczne i płatne.

Co to są wyniki organiczne?

Czyli inaczej wyniki naturalne. Są to strony, które Google uważa za najbardziej odpowiednie dla zadanego wyszukiwarce pytania. Na to, w jakiej kolejności się wyświetlają ma wpływ pozycjonowanie (przeczytaj: „Co to jest pozycjonowanie?”). Strony, które się tutaj znalazły, dokonały tego bez płacenia za dobry wynik, po prostu są popularne. Oczywiście Ty też możesz osiągnąć taką pozycję, chociaż nie da się tego osiągnąć od razu. Jak wiadomo w zdobycie dobrej pozycji (nie tylko w internecie) trzeba włożyć wiele czasu i wysiłku.

Co to są wyniki płatne?

W Google są to cztery linki, które pojawiają się w wyszukiwaniu jako pierwsze. Żeby się tam znaleźć, trzeba zapłacić Google’owi (poprzez Google Adwords). Wykupuje się tak zwany link sponsorowany. Ustawienie reklamy w Google Adwords jest szybkie, dość proste, choć nie zawsze skuteczne. Ustalasz listę słów kluczowych, które kojarzą się z Twoją działalnością (co to są słowa kluczowe – przeczytasz tutaj), określasz budżet reklamowy, i kilka chwil później możesz cieszyć się reklamą swojej strony w wyszukiwarce Google.

Jeśli chodzi o reklamę w internecie jest kilka modeli, opiszę tutaj dwa najpopularniejsze.

Co to jest CPC?

CPC to po angielsku Cost Per Click czyli cena za jedno kliknięcie.
W tym wypadku płaci się za jedno kliknięcie. Cena zależy od popularności słowa kluczowego, jakie ustawisz dla swojej strony. Ten model reklamy uchodzi za bardziej korzystny dla reklamodawców z mniejszym budżetem. Nic nie zapłacisz, jeżeli internauta nie kliknie w link do Twojej strony.

Co to jest CPM?

CPM to po angielsku Cost Per Mile czyli cena wyświetlenia informacji jednemu tysiącowi użytkowników.

W tym wypadku płaci się za dotarcie do tysiąca użytkowników. Jednak oznacza to tylko wyświetlenie jej, internauta, który zobaczy link do Twojej strony nie koniecznie musi ją odwiedzić. Oczywiście taka forma promocji też ma swoje zalety. Nawet jeżeli Twój potencjalny klient nie odwiedzi twojej strony na początku, to widząc ją po raz kolejny powinien już kojarzyć nazwę, ponieważ widział ją wcześniej.